Quinoa-amandelkoekjes

Deze koekjes zijn zó eenvoudig te maken en smaken zó fantastisch. Heerlijk als tussendoortje of bij de koffie. Quinoameel is rijk aan vitamine B2, E en mineralen en past dus prima in een gezond dieet. De notensmaak van de quinoa vult de amandelsmaak prima aan en de boter zorgt dat het koekje bijna in de mond smelt. *Ik gebruik in dit recept zelfgemaakte vanillesuiker. Stop een aantal vanillestokjes in een pot met rietsuiker en laat de vanillesmaak een maand in de suiker trekken. Schud de suiker af en toe om. Je kan in dit recept ook een klein deel van de rietsuiker vervangen door vanillesuiker uit de supermarkt.

quinoa-amandelkoekjes

  • Ingrediënten
  • 100 g quinoameel*, plus extra om te bestuiven
  • 100 g amandelmeel
  • 100 g vanillesuiker*, plus extra om te bestrooien
  • 100 g koude roomboter
  • 5 g psylliumhusk*
  • een snuf zout

*waar koop ik deze producten?

  1. Meng alle ingrediënten, behalve de boter, goed door elkaar. Werk met de vingertoppen de boter door het meelmengsel. Verkruimel het deeg eerst tot de boter goed verdeelt is en maak er vervolgens een bal van. Doe in een plastic boterhamzakje in de koelkast en laat een uur rusten.
  2. Verwarm de oven voor op 180 °C en bekleed een bakplaat met bakpapier.
  3. Bestuif een werkplek met wat quinoameel en rol het deeg uit tot een dunne plak. Steek met een ronde vorm van ca. 6 cm het deeg uit. Afhankelijk van de dikte kan je 20 tot 24 koekjes uitsteken. Leg ze met behulp van een kunststof deegschraper op een bakplaat en bestrooi het deeg met een beetje rietsuiker.
  4. Bak ze in 8 tot 10 minuten licht goudbruin. Haal de koekjes uit de oven en laat ze helemaal afkoelen. Bewaar ze in een luchtdichte koekjestrommel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*